بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان، حافظ کریمیان امروز 28 آبان ماه با اعلام این مطلب گفت: «در این مرحله، مرمت نمای هفت دهانه جبهه جنوبی پل شامل خالی کردن بندهای فرسوده، تخریب الحاقات مرمت نمای بدنهها و طاقها، بندکشی بدنهها و طاقها، بازسازی نمای بیرونی طاق دهانهها انجام شد که با پایان این مرحله از مرمت پل بیش از 95درصد از بدنه پل مرمت شده است.»
او افزود: «تاکنون بالغ بر ۵۰۰ مترمربع مرمت و بندکشی زیر طاقها، ۲۳۰ مترمربع بازسازی بدنهها با آجر سنتی، ۲۴۰ مترمربع خالی کردن بندهای سیمانی و بندکشی مجدد، مرمت و بازسازی بیش از ۱۰۰ مترمربع نمای طاقها، اجرای ۴۸۰ متر رخ بام طی سه مرحله انجام شده است.»
کریمیان تاکید کرد: «مهمترین اقدام مرمتی باقی مانده، حذف دال بتنی موجود بر روی پل است که دستکم به 20میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. متاسفانه این دالبتنی در دهه چهل خورشیدی توسط اداره راه بهمنظور تسهیل عبور و مرور ماشینآلات سنگین ویژه احداث کارخانه ذوبآهن ساخته شده بود که با گذشت زمان بهدلیل فرسودگی، بار و وزن زیادی را به بدنه قدیمی و تاریخی پل وارد میکند.»
رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی شهرستان فلاورجان تصریح کرد: «مرحله سوم عملیات مرمت پل تاریخی بابا محمود با اعتباری بالغ بر 700میلیون ریال انجام شده است.»
پل تاریخی بابا محمود بهطول 140متر و پهنای 5 متر دارای ۱۶ دهانه است که بین روستای تاریخی سهروفیروزان و شهر پیربکران بر روی رودخانه زایندهرود در دوره ایلخانی احداث شده است.
پل بابا محمود به شماره 634 در تاریخ ۱۳۴۵/۱۲/۲۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/